MARIEKEN callebaut

Voedingsdeskundige

  • professionele begeleiding
  • gezonder leven met meer vitaliteit
  • korte- en lange-termijn resultaten

AFSPRAAK

bel 09/223.91.12.

7 dagen dieten met Smaak

Speciaal voor NINA werkte ik een 7-dagen-dieet uit. Geen Spartaanse toestanden, maar een voedingsplan vol smaak. Wie zegt dat lijnen een gevecht tegen honger moet zijn?

DE DIETIST : UW GEZONDHEIDSPARTNER

Het Nieuwsblad - 18 maart 2008

Gratis naar de diŽtist

Eťn Belg op twee is te dik. We houden er slechte voedingsgewoontes op na en maken geen tijd om te bewegen. Daarom pakt de Vlaamse Vereniging van Voedingsdeskundigen en DiŽtisten uit met de Week van de DiŽtist. Van maandag 20 tot en met zaterdag 25 maart kan iedereen een kwartiertje gratis op consultatie bij de deelnemende diŽtisten.

Marieken Callebaut werkt al ruim een jaar als diŽtiste in Gentbrugge. 'Met die gratis consultatie kunnen de mensen kennis maken met ons en kijken wat we echt doen,' zegt ze.

Waarom komen zo weinig mensen uit eigen beweging langs, denk je?

'Ze denken dat ik hen meteen op een superstreng dieet zet. Maar een verandering in hun voeding volstaat vaak al. Behalve zwaarlijvigen help ik ook mensen met cholesterolproblemen, zwangere vrouwen, mensen met voedselallergieŽn en verteringsproblemen en ook diabetespatiŽnten.  Wij mogen net als dokters en apothekers geen reclame maken, daarom heeft men vaak een verkeerd idee over ons beroep.'

Wat zijn volgens jou de grootste problemen in onze voedingsgewoonten?

'Je spaart veel tijd door ergens iets af te halen of een kant-en-klaar maaltijd in de microgolfoven te steken, maar op die manier krijg je te veel vlees en te weinig groeten binnen. Eten hoort ook bij het sociale leven. Een avondje uit, een feestje, een bezoekje bij vrienden of familie, er wordt altijd gegeten en liefst onder het motto: hoe vettiger, hoe prettiger. Daarnaast bewegen mensen te weinig. Een volwassene zou een halfuur per dag moeten bewegen, een kind ongeveer een uur. Op het werk de trap nemen in plaats van de lift, of te voet naar de bakker om de hoek gaan in plaats van met de auto, is een goede gewoonte die veel mensen niet aannemen.'

Wat mogen de mensen verwachten van die gratis consultatie?

'Eerst maken ze een testje. Dan krijg ik een idee van hun eetgewoonten, wat zo zoals drinken en hoeveel ze bewegen. Aan de hand daarvan kijken we of ze te dik zijn of op gewicht zitten en wat ze kunnen verbeteren. Ze gaan naar huis met een pakketje folders, bonnetjes, kookboekjes en allerhande gezonde producten.'

Algemene tips

Een maaltijd bestaat uit vlees, aardappelen en groeten. Eet alles in de juiste proporties.

Drie maaltijden per dag met telkens twee of drie tussendoortjes is optimaal. Vaker eten stimuleert je stofwisseling. Als tussendoortje neem je beter een stuk fruit. Tussendoortjes vermijden dat je te veel honger zou krijgen.

Onthoud dat niet alle light-producten magere producten zijn.

Link naar het originele artikel.

elke dag gezonde en evenwichtige voeding is belangrijk